SPARA | SLÖSA

 
Jag fick en söt kommentar från en som ville att jag skulle skriva ett inlägg om hur man sparar pengar, vilket kan vara svårt när man är tonåring. Det är lätt att slösa pengar på mat, godis och småköp som man sedan ångrar. Jag tjänar mina egna pengar och i samband med det har jag blivit mycket duktigare på att se över min ekonomi. 
 
1. Öppna ett sparkonto eller köp en spargris. Det är viktigt att lära sig redan nu att inte göra sig av med alla sina pengar. Tänk att du ska spara till någonting riktigt roligt i framtiden, och lägg undan en summa varje månad. Det räcker med en 50lapp! 

2. Jag tror det finns många som på stan impulsköper upp alla sina pengar. Jag var likadan tills jag en dag, istället för att köpa allt jag ville ha, gick hem och skrev upp en budget. (Jag älskar listor och budgets.) Hur mycket pengar har jag? Vad vill jag köpa? Vad är viktigast? 

3. Den tredje grejen kanske inte riktar sig åt alla. Men iaf, jag är en sådan som drömmer om fina märken och kvaliteter. En dag kom jag på mig själv, jag kommer aldrig kunna köpa sådant om jag lägger pengar hit och dit på toppar som jag använder en gång. (Hade en tid då jag köpte en topp per dag). Så därför slutade jag med det och nu köper jag väldigt sällan kläder, och 
när jag väl gör det, är jag villig att lägga lite extra pengar. 

4. Det roligaste att lägga pengar på tycker jag är sevärdheter och resor. Det är ändå det vi kommer ha med oss i hela livet, och därför tycker jag också att det är viktigt att inte vara för snål med sådant. Så när man är påväg att köpa godis och kakor på en vardag, tänkt till en exta gång. Pengarna kan användas till någonting roligare. För det är ju de små sparningarna i vardagen som i slutändan spelar roll.

Hoppas att detta var någorlunda! Puss&Kram!


Namn:
REMEMBER ME?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: