Min New York Guide

Resa dit / Boende
Vi bokade biljetter i november (alltså ett halv år innan) och flög med United Airlines från Göteborg till Bryssel där vi mellanlandade, och därifrån tog vi flyget vidare till flygplatsen New Ark. Jag tror vi satt på flyget i 10 timmar ungefär totalt. Lång färd men lyxiga plan med varsin minitv där det fanns nya filmer och serier att kolla på, så det gick snabbt! Vi kom fram vid lunchtid i New York (de är 6 timmar efter oss) vilket var skönt!!
Vi bodde på Hotell Edison som ligger ca 500 meter från Times Square, alltså väldigt centralt. Jag var jättenöjd med vårt boende. Man är där ju inte så mycket eftersom man mest är ute på dagarna men det var fina rum och det hördes inte mycket av trafiken, vilket man kan tro. Deras frukost var verkligen amerikanskt men pancakes, egg and bacon osv. Det var nära till allt så jag kunde tom gå ut själv på dagarna, toppen! Läs mer här.
 
Mat
I USA är det nästan omöjligt att äta mat som inte är överdrivet fet. MEN gott är det ju. Ett hett tips är att köpa en sallad till lunch och sätta sig i Central Park. Eller ta en hamburgare, för det finns det gott om haha. I Greenwich Village (mitt favoritområde) fanns det små fina caféer och restauranger. Ett måste när du är i NY är att ta en cupcake på Magnolia Bakery. Det är ett känt bageri där bla. Sex and the City teamet har filmat in en scen. Och självklart - Dunkin Donut. Mums säger jag bara. Och det bästa, Starbucks! Det fanns i varje hörn, vart du än vände dig. Folk köpte en kopp kaffe påväg till jobbet och jag gick dit ett flertal gånger och köpte en chokladfrapino. 
 
Affärer / Shopping
Okej, vart ska vi börja. 
Mina favortitaffärer är Forever 21 (5 våningar av allt en tjej kan önska sig), Victoria's secret, Urban Outfitters, Abercrombie and fitch, Juicy Couture, Brandy Melville, American Eagle + en massa massa fler. Bästa shoppinggatorna då? SOHO helt klart! Finns allt du kan tänka dig. Och självklart, Fifth Avenue där du hittar de finare affärerna ( A&F, Hollister bla.) Om du klarar av att trängas med tusentals andra människor är Times Square också ett toppenställde för dig som är shoppingsugen. Ett tips om du ska till VS, gå till den största eftersom att det finns ett flertal. Men där hittar du allt du vill och det är även där många Angels kommer på besök (om jag inte har förstått fel?).
 
Tips
Innan du åker dit, ta reda på fakta och skriv ut kartor. Skriv upp vilka ställen du helst vill till och vart affärerna finns. Upplev mycket varje dag och tänk på att sova kan du göra när du är hemma, haha. Tänk inte bara på shopping och turistställena utan åk till Harlem (sjukt intressant och spännande), gå på Museum, gå på balett på Metropolitan, ta en joggingtur i Central Park, åk upp i Empire State Building / Rockefeller Center, gå till Grand Central Station, ät måååånga donuts och lev livet. Tänk på att du är där DÅ. 
 
Det bästa med New York
Jag älskar allt med NY. Det är så stort och maffigt men ändå känns det som om man känner hela staden när man är där. Man kan tro att det är mycket stress men nej faktiskt inte, jämför jag med London är NY så mycket lugnare. Vi var där på våren då allt blommade ochdet var 20 grader och sol, perfekt! Jag själv älskar storstadslivet. Att ta en yellow cab till Central Park, gå mitt i natten längs Times Square i allt ljus. Uppleva allt det där man bara hört och fantiserat om, gå på Broadway, se kända ställen där t.ex. Gossip Girl spelats in, se Apple's stora glasbyggnad, shoppa på Fifth Avenue osv. Allt finns där och man bara lever i nuet. Och alla de olika stilarna på människorna, de som sticker ut lite extra och alla Nate Archibald's överallt. Man är i himlen helt enkelt. 

 

- karin wesslen -

sv: ja, de var verkligen gott :) blev lite förvånad faktiskt

2013-01-10 @ 22:02:04
URL: http://karinwesslenn.blogg.se
- Amanda -

Nateeee!! 😍

2013-01-10 @ 22:09:48
URL: http://amzzie.blogg.se
- Matilda -

Sv; tack så mycket fina du!
Allt är bra, själv?:)

2013-01-11 @ 00:08:36
URL: http://matildagunnarsson.webblogg.se
- Maja -

Åååh vad underbart allt låter! det var jättekul att du gjorde ett sånt här inlägg eftersom vi funderar på att åka dit i höst, det är verkligen min dröm att få komma till New york, sååå nice! :D

2013-01-11 @ 04:39:12
URL: http://majalovisaas.blogg.se
- Anonym -

Åhh! Jag bodde också på Edison hotel! Fast jag var där ett halvår innan dig, jag reser mycket. New York skulle jag ändå vilja åka till flera gånger <3

Svar: Men vad roligt! Ja, samma här! Fortfarande min drömresa ;)
Laura Kvist

2013-01-11 @ 07:25:34
- Ellen -

Det var ett jätteroligt och intressant inlägg! Man vill ju så gärna åka dit!! :') Kram!

Svar: Vad kul att du tyckte det! :D
Laura Kvist

2013-01-11 @ 10:32:38
- Anonym -

Gårdagens vinnare + ny omgång! Kanske just DU vann! http://emmaalovisa.blogg.se/2013/january/gardagens-vinnare-ny-tavling-2-3.html#comment

2013-01-11 @ 17:56:59
URL: http://www.emmaalovisa.blogg.se
- felicia -

hejsan! skulle du vilja göra ett bloglovin' byte?:)

2013-01-12 @ 11:22:23
URL: http://feliciaknutsson.webblogg.se
- ♫♪ sandra T -

åhh vill också dit!

2013-01-12 @ 17:50:28
URL: http://www.sandramusic.blogg.se

Namn:
REMEMBER ME?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: